Over de onkosten die je doorbelast aan je klant, reken je HETZELFDE btw tarief dat je hanteert voor je eigen dienst of product.
Simpel toch?
Waarom gaat het dan toch zo vaak fout?
Omdat vaak wordt gedacht dat je bij het doorbelasten van onkosten, moet uitgaan van het btw tarief dat je zélf hebt betaald. Dat lijkt logisch, maar het is niet correct. Die onkosten zijn namelijk onderdeel van je dienst of product. Het tarief dat daarvoor geldt, geldt óók voor de onkosten. Of jij nu zelf 21%, 9% of geen % hebt betaald, maakt dan niet uit.
Een paar rekenvoorbeelden
Stel, het btw percentage voor jouw eigen dienst of product is 21% en je brengt de volgende onkosten in rekening.
Een treinkaartje van eur 20,-
In een treinkaartje zit 9% btw. Dat geldt trouwens voor alle personenvervoer, dus ook voor bus en taxi *). Die btw is voor jou aftrekbaar. Het bedrag dat je doorbelast maak je daarom eerst exclusief btw. Eur 20 inclusief 9% btw= eur 18,35 exclusief btw. Je belast door: eur 18,35 + 21% btw= eur 22,20. Het treinkaartje wordt voor de klant nu dus duurder dan wanneer hij het kaartje zelf had gekocht.
*) in een vliegticket -toch ook personenvervoer- zit géén btw.
Kantoorartikelen van eur 121,-
Hiervoor heb je 21% btw betaalt. Dat is eur 100,- exclusief btw.
De doorbelasting van 100 + 21%= eur 121,- is dus exact gelijk aan het bedrag dat je zelf hebt betaald.
Lunchkosten van eur 25,-
Hierin zit weliswaar 9% btw, maar die btw mag je zelf niet aftrekken!
Bij het doorbelasten dien je daarom het inclusief btw bedrag als basis aan te houden. In dit geval belast je dus eur 25 + 21% btw is in totaal eur 30,25 door aan de klant. Ook hier is de klant dus duurder uit, dan wanneer hij de kosten direct zelf had betaald.
Is jouw dienst of product vrijgesteld van BTW, dan breng je simpelweg het door jou betaalde bedrag aan onkosten in rekening, btw is dan gewoon onderdeel van de kostprijs.
Wat zijn de gevolgen van deze berekeningswijze?
Zolang je klant zelf btw plichtig is -en dus btw kan verrekenen- is er geen vuiltje aan de lucht. Alle btw die hij jou betaalt is immers gewoon terug te vorderen bij de fiscus.
Is je klant niet btw plichtig, dan kan hij de btw niet verrekenen, en is hij in sommige gevallen duurder uit. Daar is btw- of factuur technisch helaas niets aan te doen. Je kunt er uiteraard wél voor kiezen om die meerkosten voor eigen rekening te nemen. Dan beschouw je dat lunchbonnetje van eur 25 gewoon als een bedrag inclusief 21% btw.
Hanteer je zelf verschillende btw tarieven, omdat je verschillende soorten diensten/ producten verkoopt? Dan zul je daar óók rekening mee moeten houden bij het doorbelasten van kosten.
Heb je nog vragen? Over dit onderwerp of andere ondernemerszaken? Maak een (bel)afspraak of stuur een mailtje. Ik help je graag!
Peter van Soest